„Kéne egy irány. Egy külső szem. Valaki, aki nem csak hallgat, hanem kérdez is – jól.”
Ezt mondta egy turizmusban dolgozó középvezető, amikor megkérdeztük, miért kezdett el coach-hoz járni. Nem volt válságban, nem égett ki – „csak” nem haladt. Ugyanazokat a köröket futotta a csapatával, egyre nehezebben döntött, és már nem érezte magát motiváltnak. Ismerős?
A szakmában keveset beszélünk azokról a belső kihívásokról, amelyek a napi működésen túl formálják a pályafutásunkat. Pedig sokszor nem tudás vagy tapasztalat hiányzik – hanem tér arra, hogy végiggondoljuk, kik vagyunk, hová tartunk, és milyen eszközeink vannak a fejlődéshez.

Miért pont most van itt a coaching ideje a turizmusban?
A vendéglátás és turizmus világa állandó változásban van. A szerepek gyorsan cserélődnek, az elvárások nőnek, miközben egyre nehezebb tartani a lelkesedést, fókuszt vagy az egyensúlyt. Ilyenkor nem tréningekre vagy tanácsokra van szükség – hanem valakire, aki mellettünk áll, de nem helyettünk dönt. Aki kérdez, és segít a válaszokat magunkban megtalálni.
A coaching pontosan ezt tudja:
- segít tisztábban látni saját szerepünket és lehetőségeinket,
- támogat az előrelépésben, ha megrekedtünk,
- és olyan belső erőforrásokat mozdít meg, amikről talán már le is mondtunk
Egy történet: amikor a kérdések fontosabbak lettek, mint a válaszok
Zsófi front office vezetőként dolgozik egy vidéki szállodában. Napi 12 órát pörög, közben próbálja motiválni a csapatát, miközben az igazgatóságnak is bizonyítani akar. Egy ponton azt érezte: „bármit teszek, kevés.” Egy coaching folyamat során jött rá arra, hogy nem a teljesítménye csökkent – hanem az önbizalma. A beszélgetések során újra tudta definiálni, mi az ő szerepe, hol vannak a határai, és milyen vezető szeretne lenni valójában.
Ma már másként dolgozik – nem kevesebbet, csak tudatosabban. És a csapata is ezt érzi.
Miért működik ez a turizmusban is?
Mert a coach nem egy kívülálló megmondóember, hanem egy szakmai partner. Főleg, ha ismeri a turizmus valóságát: a hektikus tempót, a szezonális nyomást, a vendégelégedettség örökös kihívását. Az igazán hatékony coaching nem tankönyvi – hanem életszagú, gyakorlatias és a mindennapokban is működő megoldásokat ad.

És hol kapcsolódik ehhez a Magyar Turizmus Akadémia?
Pontosan ezekből az igényekből kiindulva indítottuk el új business és karrier coaching szolgáltatásunkat. Olyan coachokkal dolgozunk, akik belülről ismerik a szakmát – vezetőként, értékesítőként, trénerként. Minden coaching folyamat személyre szabott, egy ingyenes konzultációval indul, és rugalmasan igazodik az egyéni vagy céges igényekhez. Nálunk a cél nem a „minél több alkalom” – hanem a minél célzottabb fejlődés.
Te mikor álltál meg utoljára, hogy átgondold: jó helyen vagy-e, és jó irányba tartasz-e?
Ha úgy érzed, eljött az ideje a következő lépésnek – akár saját magad, akár a csapatod számára – nézd meg, hogyan segíthet ebben a coaching. Mi itt vagyunk. És kezdhetjük egy kötetlen beszélgetéssel.
Tudj meg többet itt, vagy kérdéseiddel fordulj hozzám bizalommal a bacsi.krisztina@turizmusakademia.hu e-mail címen.
Bacsi Krisztina
szakmai vezető
Magyar Turizmus Akadémia