A turizmus egy rendkívül emberközpontú iparág, ahol a vendégek elégedettsége elsődleges szempont. A sikeres turizmus vállalkozások felismerik, hogy a különböző személyiségek eltérő igényekkel és elvárásokkal rendelkeznek, ezért egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a személyre szabott kommunikációra. Ebben a folyamatban a DISC személyiségtipológia egy kiváló eszköz lehet.
Mi az a DISC személyiségtipológia?
A DISC egy viselkedési stílusokat leíró modell, amely négy alapvető viselkedési dimenzióra épül: Döntésképes, Interaktív, Stabilizáló és Körültekintő. Ezek a dimenziók különböző arányban jelennek meg minden ember személyiségében, és meghatározzák, hogy hogyan reagálunk a különböző helyzetekre, hogyan kommunikálunk és hogyan építünk kapcsolatokat.
- Döntésképes: a döntési képesség gyorsaságát mutatja be, az erőteljes, határozott, eredményorientált személyiségek jellemzője.
- Interaktív: a kommunikáció milyenségét mutatja be, a társaságkedvelő, kommunikációs készségekkel rendelkező, inspiráló személyiségek jellemzője.
- Stabilizáló: a munkasebességre és kitartásra épülő viselkedést mutatja be, a türelmes, együttműködő, megbízható személyiségek jellemzője.
- Körültekintő: a szabályokhoz, előírásokhoz, standardokhoz való viszonyulást mutatja be, az analitikus, precíz, szabálykövető személyiségek jellemzője.
Az Innermetrix DISC modellje a turizmusban
Az Innermetrix cég által kifejlesztett DISC modell – mely a világ egyik legérvényesebb és legmélyebb személyiségelemzése - a turizmus területén számos területen alkalmazható:
- Vendégkapcsolatok, vendégkommunikáció: A vendégek személyiségének megismerésével a személyzet hatékonyabban tud kommunikálni velük, elkerülhetik a panaszokat, konfliktusokat,
- Értékesítés, ügyfélkapcsolatok, projektmanagement: az ügyfelek személyiségprofiljának megismerésével sokkal eredményesebb ügyfélkapcsolatokat lehet kiépíteni, így a bevételek is gyorsabban realizálódnak
- Személyes hatékonyság: a személyes erősségek megismerésével a kollégák úgy tudják munkájukat kialakítani, hogy az a tehetségeikre épüljön
- Vezetés/vezetőfejlesztés: a kollégák személyiségtípusának megismerésével javul a vezetői kommunikáció, a delegálás, a visszajelzés folyamata, ezáltal csökkennek a konfliktusok a szervezetben, a vezetők kevésbé lesznek leterheltek.
- Csapatformálás, változáskezelés: A különböző DISC profilokkal rendelkező munkatársak erősségeinek és fejlesztendő területeinek megismerésével hatékonyabb csapatokat lehet építeni.
- Továbbképzés: A DISC modell segítségével azonosíthatók azok a területek, ahol a munkatársaknak fejleszteniük kell a készségeiket.
- Marketing/ online kommunikáció: A célpiac személyiségprofiljának megismerésével hatékonyabb marketingstratégiákat lehet kialakítani.
- HR / kiválasztás / toborzás: a jelöltek személyiségprofiljának megismerésével képet lehet alkotni a meghirdetett munkakörre való kompatibilitásról.
Példák az Innermetrix DISC modell alkalmazására a turizmusban
- Szállodai recepció: Egy döntésképes vendég teljesen más megközelítést igényel, mint egy stabilizáló vendég.
- Étterem: Egy interaktív és egy körültekintő vendég ételválasztása időben, és információadásban eltérhet egymástól.
- Értékesítés /ügyfélkapcsolatok: a különböző ügyféltípusoknak különböző motivációik vannak, ha ezt az értékesítő/projekt manager nem tudja, fontos üzletektől esik el.
- Túravezetés/szervezés: Egy döntésképes turista vagy egy stabilizáló típusú turista teljesen más programokat részesít előnyben.
- Utazási tanácsadók: a különböző személyiségtípusú utasok különböző úti célok és programok ajánlását várják el, a kiszolgálási igényük és a döntési folyamatuk is eltér egymástól.
A DISC modell előnyei a turizmusban
- Jobb vendégélmény: A személyre szabott kommunikáció növeli a vendégek elégedettségét és hűségét.
- Hatékonyabb csapatmunka: A különböző személyiségek erősségeinek kihasználásával a csapatok eredményesebben dolgozhatnak együtt.
- Hatékonyabb munkaerő: önmaguk megismerésével az egyének a maximális teljesítménypotenciáljuk kiaknázásra törekednek
- Növekvő bevétel: A célzott marketing és a személyre szabott értékesítési ajánlatok növelik a bevételt.
- Csökkentett fluktuáció, munkaerő-megtartás: A munkatársak elégedettsége és a hatékonyabb csapatmunka csökkenti a fluktuációt, javítja a szervezet munkaerő megtartó képességét.
Összefoglalva
A DISC személyiségtipológia, különösen az Innermetrix modell egy értékes személyiségtipológiai eszköz a turizmus területén. Azáltal, hogy megértjük a különböző személyiségeket, hatékonyabban tudjuk kiszolgálni vendégeinket, ügyfeleinket, fejleszteni csapatunkat és növelni vállalkozásunk sikerét.
DISC személyiségtipológiát tartalmazó nyílt képzéseinket ITT és ITT találod.
HR-esként vagy szakmai vezetőként saját cégedben használnád az Innermetrix DISC modellt? Keresd kolléganőnket ITT!
Bacsi Krisztina
szakmai vezető
Magyar Turizmus Akadémia